Malta - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marieke en Monique - WaarBenJij.nu Malta - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marieke en Monique - WaarBenJij.nu

Malta

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Monique

17 Januari 2015 | Malta, Sliema

Afgelopen maandag hebben we onze eerste stagedag gehad op het St. Edwards College. Het is een katholieke jongens school voor de rijke kinderen in Malta. De private school is een erg oud maar heel mooi gebouw. Je hebt een Junior School met kinderen van 4-12 jaar (hier lopen wij stage). Daarnaast zit nog een gebouw en dat is de High school voor kinderen t/m 16. Verder heeft de school een atletiekbaan, kerk en een voetbalveld.

We werden gelijk aan het werk gezet, we kregen een paar boeken en een namenlijst van de kinderen die we les moesten geven. Daar moesten we ons maar mee zien te redden. We hadden dus nog geen idee hoe ze daar lesgeven en wat de regels zijn.
Op het begin was dit even wennen wat we moesten doen en moeilijk te bepalen wat het niveau van elke leerling is. Dit moesten we zelf ook zien te ondervinden. Maandag en dinsdag hebben wij met z'n tweeën Engelse les gegeven, hier kwam geen leraar bij kijken. De directrice gaf ons alle verantwoordelijkheid. De lessen die we geven zijn vooral voor kinderen uit Libië die hier net in Malta zijn en nog niet goed Engels kunnen spreken.
Dinsdag mochten we allebei kijken in een klas, en toen kregen we er pas een beeld bij hoe het er daar aan toe gaat. Ze schreeuwen veel naar de kinderen en ze zijn erg streng. Als ze in de klas komen, moeten ze als eerst hun schoenen verwisselen en hun blazer uitdoen.

Langzamerhand weten we een beetje de niveaus en regels van de school.
Vanaf woensdag gaven wij beide alleen les aan een klas van ongeveer 15 kinderen. We worden dus echt als een leerkracht gezien in plaats van een onderwijsassistent. Ook hier is er niemand die komt kijken.
We worden het meest begeleid door het hoofd van de school en zij vertelde gelukkig dat ze erg blij met ons was en vroeg zelfs of we een jaar konden blijven. We hebben nu al erg veel geleerd en staan al heel anders voor de klas dan in Nederland.

Je kan het onderwijs niet vergelijken met dat van in Nederland. Het niveau ligt een stuk hoger, leerlingen van 8 kunnen bijvoorbeeld al gedeeld door sommen maken tot 1000.

Elke ochtend gaan we om 7:00 uur weg om met de bus van 7:15 naar stage te gaan. Dit is een schoolbus waar de kinderen zelf ook in zitten. Om 15:30 uur zijn de lessen afgelopen en gaan ook alle leraren naar huis. Wij gaan weer met de schoolbus mee, en dan zijn we rond 16:15-16:30 thuis. Het zijn wel lange dagen, maar we hebben het erg naar onze zin.

Vrijdagavond zijn we uiteten geweest met een groep Nederlanders, waarvan er een aantal vertrekken. Daarna hebben we nog een laatste drankje gedaan met z'n allen. Vandaag zijn we gaan shoppen in Sliema Ferries. Het is super lekker weer vandaag. We hebben nog even heerlijk in ons hempje op het terras gezeten.
Vanavond hebben we een verjaardag van een Nederlands meisje die we hier hebben ontmoet. Daarna gaan we met z'n allen stappen.

Morgen wordt het dan toch eens tijd om te gaan sporten. Lekker hardlopen langs de zee met 18 graden in de zon....

• 17 Januari 2015 - 17:29

Astrid:

Leuk om te horen. Had vandaag nog aan je gedacht als ik nu niets had gehoord had ik je geappt hihi. Veel plezier vanavond x